Kritik och feedback

Om kursen

Mycket kritik blir inte framförd pga av vår rädsla för konflikter. Istället knyter vi handen i fickan, gnäller bakom rygg eller gör jobbet själva. Samtidigt blir mycket kritik framförd på ett sådant sätt att det faktiskt skapar konflikter eller åtminstone får negativa effekter på relationen.

Ett av problemen med att ge feedback och kritik är att vi inte har klart för oss varför vi ger denna feedback. Är vi den kunnige, instruktören, som faktiskt har som roll att instruera och korrigera? Eller blir vi negativt påverkade – tex störda, avbrutna, sårade – av vad den andre gör? Eller vill vi helt enkelt bara ge ett råd, utan att det egentligen är vårt problem att lösa?

Kursen Kritik och feedback tar upp dessa frågeställningar med målet att lära sig varför och hur man ger kritik och feedback.

Kursinnehåll

  • Varför ger vi kritik och feedback?
  • Men han måste väl ändå begripa? Om att se olika på situationer.
  • Instruktören – den enkla kritikrollen?
  • Jag vill bara hjälpa! Den hjälpsamme eller den som lägger näsan i blöt?
  • Jag-budskap – när den andres beteende orsakar mig problem.
  • Är det värt priset? Att välja sina slag.

Hur kursen genomförs

Kursen rör sig kring de olika "kritikrollerna" och genomförs i en blandning av övningar och gruppdiskussioner mixat med teorigenomgångar.

Omfattning

1 dag

Vem riktar sig kursen till

Kursen är främst avsedd för chefer och arbetsledare som ofta ställs inför denna typ av situationer, men endast en begränsad del av innehållet är specifikt "chefsorienterat", varför många icke-chefer kan ha god behållning av kursen.