Mötesledning

Bättre möten är en av de stora förbättringspotentialerna i många organisationer. Ineffektiva, dåligt förberedda, dåligt ledda, med otydligt syfte och för många eller för få deltagare ger inte de resultat man vill ha - vilket leder till nya möten av samma karaktär i en negativ spiral. Effekten blir att resultaten uteblir, förväntningarna, engagemanget och energin sjunker och den mötesfria tiden krymper ihop alltmer.

Om kursen

Mötesledning handlar både om styrning och om ledning, dvs både om "hårda" och "mjuka" faktorer. Att framgångsrikt kunna leda möten handlar bla om att kunna få även de tysta deltagarna att bidra och om att kunna sätta ner foten och konfrontera "pratkvarnar" och andra mötessabotörer. Många mötesledare är inte bekväma med detta och inte heller tränade för det.

Men kanske viktigast av allt - varför sitter vi här, vad är syftet? Ett tydligt syfte är som att ta ut kursen inför en seglats - gör man det inte bra, så kommer man inte dit man vill. Men syftet handlar inte bara om några nedskrivna ord. För att hamna rätt måste syftet få genomslag både inför, under och efter mötet. På denna självklara punkt, stupar väldigt många.

Kursen tar bla upp olika mötestyper (eller mötespunkter) och hur man hanterar dessa. Handlar det om information, diskussion, beslut eller uppföljning? Vad ställer de olika typerna för krav på mötesledare och deltagare? Hur förbereder man? Hur leder man?

Kursen är enkelt strukturerad

  • Inför mötet
  • Under mötet
  • Efter mötet

Hur kursen genomförs

Kursen genomförs i en blandning av genomgångar, övningar och gruppdiskussioner, samt enskilt arbete/reflektion kring den egna mötesvardagen. Tyngd läggs på att koppla kursen och handlingsplanen till deltagarens vardag för att möjliggöra att förändringar faktiskt sker efter kursen.

Omfattning

1 dag

Vem riktar sig kursen till

Kursen är i första hand avsedd för personer som ofta leder möten och som använder en stor del av sin arbetstid till detta.