Frågeteknik

Om kursen

Som man frågar får man svar, säger vi. I vissa situationer blir det tydligare än annars: chefen som leker 20 frågor istället för att coacha medarbetaren, säljaren som ställer "slutna" standardfrågor och missar väsentligheter om kundens behov, den ovane rekryteraren som inte får reda på något djupare om den ansökande.

Vi ställer frågor för att få svar. Då måste också frågorna ställas så att svaren ger oss det vi vill ha – och det är en kompetens i sig att ställa rätt frågor. Kursen Frågeteknik syftar till att öka deltagarens skicklighet att ställa rätt frågor – och vid rätt tillfälle.

Kursinnehåll

  • Olika utfrågningssituationer – likheter och skillnader
  • Vad vill jag uppnå med mina frågor?
  • Öppna och slutna frågor
  • Coachande, öppna frågor
  • Sökande, öppna frågor
  • Sökande, stängda frågor
  • När frågor gör mer skada än nytta

Hur kursen genomförs

Kursen genomförs i en blandning av övningar, rollspel och plenumgenomgångar.

Kursen kan hållas med olika inriktningar – allmän inriktning, rekrytering, den coachande chefen eller säljaren.

Omfattning

1 dag

Vem riktar sig kursen till

Kursen är avsedd för chefer och andra som ofta ställs inför situationer med höga krav på frågeeffektivitet.