Modig kommunikation

Behöver din arbetsplats mer av Modig kommunikation?

Pratar ni OM andra, istället för att prata MED andra, när det är problem?

På många arbetsplatser är det här ett stort problem, som genomsyrar organisationen, skapar slitningar och har en utbredd påverkan på samarbete, effektivitet och välmående. Och ännu värre blir det när det bränner till, tex vid neddragningar, sammanslagningar eller andra större förändringar. Kommunikationsavståndet ökar, rykten tar över och förtroende och samarbete tar stryk.

Samtidigt är det inte särskilt svårt att bryta den dåliga spiralen. Det behövs bara att man sätter igång, med små steg. Problemet är förstås ofta att man väntar på att någon annan ska sätta igång. Men oavsett om man är chef eller medarbetare kan man sätta igång processen – och resultaten brukar inte vänta på sig.

Om kursen

Denna kurs syftar till att ge metoder och redskap för att kommunicera modigare. I fokus är att lära sig ge och ta kritik på ett sådant sätt att det tar udden av upprördheten och leder till en lösning på problemet, samt faktiskt även till en stärkt relation.

Kursinnehåll

  • Varför är det svårt att kommunicera öppet? Vad håller oss tillbaka?
  • Tala MED andra, inte OM andra.
  • Ta upp kritik som du själv vill få kritik.
  • OK, jag har framfört kritiken – vad händer nu?
  • Mod att möta andras kritik.
  • Organisationens kommunikationskultur – hur kan jag påverka så att den blir modigare?
  • Krävs det mod när man stöttar och lyssnar på andra?
  • Mod att ge av sig själv – att inte förställa sig – bygger förtroendefyllda relationer.

Hur kursen genomförs

Kursen fokuserar på konkret träning i centrala kommunikationsfärdigheter och genomförs i en blandning av genomgångar, övningar, gruppdiskussioner, samt enskilt arbete/reflektion kring egna kommunikationssituationer.

Omfattning

1 dag

Vem riktar sig kursen till

Kursen är inte avsedd för någon specifik nivå, utan lämpar sig både för chefer och icke-chefer. Problemställningarna, redskapen och metoderna är allmängiltiga.